top of page

כיצד לראיין נכון?

כיצד לראיין נכון?

כל מי ששגה פעם בגיוס של עובד, מכיר את ההרגשה הזו. תחושה של פספוס...

כל מי ששגה פעם בגיוס של עובד, מכיר את ההרגשה הזו. תחושה של פספוס...


"לא הייתי צריך לקבל אותו לתפקיד הזה של איש מכירות. הוא לא מספיק 'פושר', לא מספיק עצמאי", או "הוא לא מנהל! עסוק בפרטים הקטנים בלבד, ולא מתאים לאופי החם והטמפרמנטי שלנו".


תהליך של גיוס עובדים הוא אחד מהתהליכים המאתגרים ביותר עבור ארגונים, כאשר המטרה העיקרית היא למצוא את האנשים האיכותיים והטובים ביותר עבור החברה. 


ואכן, עובדים ומנהלים רבים, מפנים חלק לא-מבוטל מזמנם לביצוע ראיונות למועמדים חדשים. המנהל המגייס הוא חלק מהתהליך, גם כאשר מתקיים ראיון על ידי צוות משאבי אנוש, או כאשר נערך אבחון. המנהל פוגש בעצמו את המועמד בשלב זה או אחר של התהליך, והוא נדרש לקבל החלטה- האם להעבירו שלב, או האם לקלוט את העובד או לא- החלטה המבוססת על הראיון שביצע, וזאת, כאשר למרבית המנהלים חסר ידע, לעיתים בסיסי, כיצד לנהל ראיון אפקטיבי.


לעיתים קרובות מנהל מתלהב מאד ממועמד מבטיח, שבשלבים מאוחרים יותר, מאכזב קשות, ושואל את עצמו, איך לא "עלה" על חסרונותיו כבר בשלב הראיון. פעמים אחרות, מנהל יכול למהר ולחרוץ את דינו של מועמד ש"לא נראה לו" ולגלות לבסוף, שאותו מועמד נקלט בחברה מתחרה, ודווקא מצליח בה.


ראיונות עבודה רבים מתאפיינים במעבר שטחי למדי של המראיין על מקומות העבודה והתפקידים השונים אותם מילא המועמד בעבר. המראיין לא שואל לעומק ונשאר ברמה הכללית של במה עסק המועמד, איזה פרויקט הוביל ואת מי מכיר בתעשייה. ולמעשה מקיים מעבר בעל-פה על קורות החיים המקצועיים של המרואיין, מתוך הנחה מסוימת של המראיין כי מעצם היכרותו והבנתו של המקומות, הפרויקטים והתפקידים אותם ביצע המרואיין, הוא יוכל לשפוט את רמתו והתאמתו עבורו. הנחה זו אינה תקפה, ובד"כ מראיון כזה אין מידע משמעותי ורלוונטי להישען עליו בקבלת החלטה.


חשוב לדעת, שכמו כל מיומנות אחרת, גם מיומנויות הראיון- קרי היכולת לראיין נכון, 'לקלוט' אנשים ו'לקרוא מבין השורות', היא נרכשת, ומשתכללת ככל שנלמד, נתאמן ונרכוש עוד ועוד ניסיון. הדרכות למראיינים וסדנאות ראיון קבוצתיות או פרטניות מציעות כלים ושיטות עבודה לביצוע ראיון שיטתי ואיכותי. דרכים להפקת אינפורמציה מהראיון ועקרונות לניהול ראיון נכון.



הדרכות למראיינים:

סדנת ראיונות מבית מכון תימה באה לתת כלים, לספק מידע ולשרטט עקרונות מנחים- כיצד לאבחן, כיצד לנהל ראיון אפקטיבי, כזה שיצמצם את תחושת חוסר הוודאות ואת ההטיות שמטעות את שיפוטנו, כזה שיעזור לנו לקבל החלטה מושכלת ולא להסתמך רק על 'תחושות בטן'.

העשרת ארגז הכלים של מראיינים, ידע תאורטי לצד התנסות חווייתית ופרקטיקה.

משך הסדנה משתנה בין חצי יום ליומיים בהחלטה משותפת עם הלקוח ולאחר ניתוח צרכים.

בנוסף לסדנה קבוצתית, או לקורס ניתן לתאם חניכה אישית הכוללת הדרכה פרטנית למראיינים בארגון.

bottom of page